Документите се изготвят на два езика. Съдействие при нотариус и банка. Срок: 2 работни дни.
Чуждестранни граждани и юридически лица могат да регистрират или да придобиват фирми в България при същите условия, както и местни лица. Въпреки това, съществуват някои специфики, свързани с:
- подготовката на документите;
- откриването на набирателната сметка в банка;
- действията, които се извършват пред нотариус.
Записване на час
Чужденецът следва да запише час за посещение в офиса ни. Добре е да се определи по-ранен час, за да има достатъчно време. В офиса провеждаме консултация в рамките на нашата юридическа компетентност.
Подготвяне на документите
Документите се подготвят на място, на английски/български език и се подписват в офиса. За клиенти от Италия, които не владеят английски език, предлагаме подготовка на документите на италиански/български език, но в този случай чужденецът следва да ползва преводач – такъв ще му е нужен в банката и при нотариуса. Работим свободно и с клиенти от Гърция, Румъния, Македония, Сърбия, Франция, Белгия и Русия.
Посещение при нотариус
Чужденецът-управител на фирмата следва да посети офиса на нотариус, за да подпише пред него един от документите (декларация–спесимен). В непосредствена близост до нашия офис има трима нотариуси.
Откриване на набирателна сметка
Целта на това действие е да се внесе капитала по сметка на новоучреденото дружество. Това е специален вид сметка, на името на юридическото лице, което все още не е регистрирано. В банката се попълват документи и се подписва договор за откриване на сметка. Вносната бележка за капитала е документ, който служи за доказателство пред Търговския регистър, че капиталът е внесен. В района на нашия офис има клонове на осем банки.
Комплектоване на документите
След като чужденецът мине през банката и през нотариуса, той следва да се върне в нашия офис, за да ни предостави получените там документи. След като получим декларацията-спесимен (заверена от нотариуса) и вносната бележка от банката, ние вече разполагаме с пълния пакет документи, за да придвижим регистрацията. По-нататъшни действия от страна на чужденеца не са необходими.
Колко време отнема?
- Подготовка и подписване на документите: 1 час.
- Подписване на спесимен пред нотариус: 45 минути.
- Откриване на набирателна сметка: между 1 час и 10 работни дни.
- Регистрация на фирмата: 2 работни дни.
Видно е, че на практика регистрацията отнема между 2 и 12 работни дни, в зависимост от банката, която следва да открие набирателната сметка на дружеството. До 2019 г., тези сметки, вкл. за чужденци се откриваха в рамките на 1 час. Постепенно банките приеха редица ограничителни правила, които затрудняват или забавят процеса на регистрация на фирми на чужденци.
Може ли да стане дистанционно?
Регистрация на фирма без чужденецът да посещава страната
През 2024 г. това е възможно, но практиката показва че за самите чужденци е по-удобно просто да посетят България. След преминаване на цялата процедура, много наши клиенти споделят, че разходите за път и престой в повечето случаи са за предпочитане пред посещаването на посолства и консулства. Причината е, че на много места за такова посещение е възможно след предварително записване на час, а има държави, където се чака с месеци. Затова, първата стъпка за чужденеца би била да направи уговорка за посещение в най-близкото консулство.
Друг проблем е, че много български банки на практика отказват откриване на набирателни сметки чрез пълномощно. Въпреки това, ние бихме могли да предложим варианти. Повече подробности за това може да получите по телефона - консултацията е безплатна.
Защо цената за чужденци е по-висока?
Поради следните специфики, свързани с работата с чужденци: Документите се изготвят двуезично; Комуникацията изисква владеене на чужд език; Консултацията с чужденци е много по-подробна; Има специфики, свързани с идентификацията им и задълженията и отговорностите, които носим по ЗМИП; В почти всички случаи се налага съдействие при откриване на набирателната сметка в банка. Повече информация за цените и услугите за чужденци може да прочетете ТУК.